Átnéztem a 2016/17-es évad komolyzenei koncertjeinek műsorát, hogy kiderüljön, kik a legjátszottabb zeneszerzők. # -krl-, 2017-12-29
A komolyzenei koncertek műsorát illetően már jó ideje az az érzésem, mintha időről időre ugyanazok a darabok forognának körbe-körbe, dominálna a romantika, és szinte egyetlen előadó sem merne túllépni a kánonban nagy-ként aposztrofált, klasszikus zeneszerzők ún. közönségkedvenc művein.
Úgy gondoltam, azt, hogy ez nemcsak egyszerű érzet, hanem tényleges helyzet-e, legegyszerűbb úgy megvizsgálni, ha átnézem a koncertek programjait. Előre leszögezem: az alább ismertetett vizsgálódás szempontjai tudományosnak nem nevezhetők.
Reprezentatívnak viszont szerintem igen.
Összegyűjtöttem a budapesti koncertprogramot hónapról hónapra közlő, Koncertkalendárium című kiadvány 2016/17-es évadról szóló számait (2016 szeptemberétől 2107 júniusáig), és rendezvényenként táblázatban rögzítettem a játszott zeneszerzők neveit. Ezek után megnéztem, kik azok a zeneszerzők, akiktől az adott hónapban legalább két hangversenyen játszottak valamit. Az, hogy egy koncerten hány darabja hangzott el az illetőnek, nem számított, a neve koncertenként csupán egyszer került a táblázatba. (Ellenkező esetben elég lett volna egy szerzői est, hogy arra a téves megállapításra jussunk, az illető nagyon népszerű komponista, hiszen sok darabját játszák. Hasonló megfontolásból került a szempontok közé, hogy havonta legalább két koncerten legyen műsorra tűzve a szerzőtől valami.)
Minden egyes hónap után összesítettem, kitől hány művet játszottak, és mely komponisták kerültek ezáltal az első tíz helyre (természetesen ez nem tíz zeneszerzőt jelent, hiszen hónapról hónapra előfordult a többszörös holtverseny). A havi „Top 10”-be jutott zeneszerzők kerültek a végleges táblázatba, ahol a szezon végére kialakult a végső sorrend. Összesen 117 zeneszerző szerepel ezen a listán, ám mivel engem csak a trendek, a nagyságrendek érdekeltek, először csak azokat hagytam rajta, akik neve legalább 20 (tehát átlagban havi két) koncerten szerepelt. Mivel azonban akadhat jó pár komponista, aki egy-egy adott hónapban ugyan nem fért be a „Top 10”-be, ugyanakkor a teljes évad során több mint 20 hangversenyen lehetett hallani műveit, ezért az alább közölt táblázathoz a vonalat lejjebb húztam meg, így mindazok szerepelnek a listán, akik az összesített listán elérték a 10 mű/10 hónap eredményt.
Lássuk az így kialakult sorrendet:
Hely | Zeneszerző |
Koncertek |
1. | Bartók | 128 |
2. | Bach | 97 |
Mozart | 97 | |
3. | Liszt | 96 |
4. | Beethoven | 88 |
5. | Schubert | 66 |
6. | Brahms | 57 |
7. | Kodály | 54 |
8. | Haydn | 53 |
9. | Debussy | 52 |
10. | Schumann | 50 |
11. | Mendelssohn | 44 |
12. | Csajkovszkij | 39 |
13. | Ravel | 38 |
14. | Chopin | 36 |
15. | Dvořák | 30 |
Rachmaninov | 30 | |
16. | Vivaldi | 29 |
17. | Rossini | 20 |
18. | Händel | 19 |
19. | Dohnányi | 17 |
20. | Sosztakovics | 16 |
Wagner | 16 | |
21. | Grieg | 14 |
Mahler | 14 | |
Strauss, R. | 14 | |
22. | Piazzolla | 12 |
Prokofjev | 12 | |
Saint-Saëns | 12 | |
Stravinsky | 12 | |
23. | Telemann | 11 |
24. | Weiner | 11 |
25. | Verdi | 10 |
Szóval, nem romantikus zeneszerző, hanem Bartók vezeti a listát, Bach és Mozart a második helyen (és Kodály a hetediken).
De ugyebár a trendek és a nagyságrendek…
Érdekességképp árulom el, hogy a jelen listát záró Verdi után Ligeti a soron következő zeneszerző, 9 koncerttel, ő tehát épphogy lecsúszott. Kurtág két hellyel lejjebb követi őt, 7 koncerttel, csakúgy, mint Orbán György. Ez utóbbi tény különösképp érdekes, mert ezek szerint – a fentebb említett hibalehetőségektől most eltekintve – ők ketten a legjátszottabb kortárs magyar zeneszerzők. Ugyanakkor az is érdekes, hogy hét koncert tíz hónap alatt már „leg”-et jelenthet… (és akkor e helyütt szóba sem hoztuk, mennyire tekinthető a többi művészeti ághoz képest múzeuminak a komolyzene).
Az ismertetett szempontok alapján jelen koncertszezon műsorait is gyűjtöm – egyelőre nem úgy tűnik, hogy jelentős változások lennének megfigyelhetők…
# -krl-, 2017-12-29